|
|
Camper Zelfbouw en Renovatie |
Voordat je overgaat tot het aanschaffen van een bestelbus om deze om te bouwen tot een camper is het verstandig je goed af te vragen waarom je een eigen camper wilt. Doorgaans gebruik je een camper 1 a 2 keer per jaar en dat brengt de nodige kosten met zich mee. In veel gevallen is huren dan een betere optie, zeker als je nog onervaren bent. Daarbij is technisch inzicht geen overbodige luxe. Naast het geheel zelfdoen zijn er kant -en klare inbouwsets veelal voor Volkswagenbusjes om in een relatief korte tijd een camper bouwen. Onderaan deze pagina vind je een aantal links van bedrijven die dergelijk inbouwsets leveren.
Overweeg onderstaande punten vóórdat een bedrijfswagen (bestelauto) wordt aangeschaft met de intentie zelf-ombouw tot camper:
Maak een plattegrond met je gewenste indeling van het woongedeelte en bereken dan pas de lengte- en breedtemaat.
Ga, met die maatschets, shoppen voor de bedrijfsauto die zoveel mogelijk voldoet aan de vastgestelde lengte- en breedtemaat.
Neem een goede kennis mee die veel weet over plaatwerk èn motoren en zo weinig mogelijk over campers, zodat deze zonder rose bril, je van advies kan dienen.
Beding een eventuele ANWB aankoop-keuring voor eigen kosten indien het 'verkoop-verhaal' klopt en dus de koop definitief doorgaat, met de voorwaarde dat de keuring-kosten wel voor de verkoper zijn als het verkoopverhaal niet klopt en de koop dus slechts onder andere voorwaarden misschien doorgaat. Bij twijfel aan de oprechtheid/eerlijkheid van de verkoper en/of te grote reparatie's kunt U beter niet kopen.
Hou ook o.a. rekening met volgende punten
In de laad-ruimte moet stahoogte zijn.
Een brede en of verlengde wagen geeft manoeuvreer- èn ruimteproblemen bij het parkeren op parkeerplaatsen.
Een brede wagen kan ook problemen geven bij het berijden van binnen en/of bergwegen i.v.m. tegenliggers of passeren van landbouw voertuigen.
Een verlengde wagen betekent vaak hogere prijzen op veerboten.
Dubbelle banden op de achteras betekent vaak de véél hogere tarieven voor vrachtautos op de meeste buitenlandse tolwegen.
Maximale gewicht 3500kg (leeggewicht max rond de 3000 kg) dienst te zijn wilt U alleen met rijbewijs B reizen.
Een verlengde wagen betekent vaak hogere prijzen op veerboten.
Achterwiel-aandrijving heeft een belangrijk kleinere draaicirkel dan voorwiel-aandrijving.
Achterwiel-aandrijving geeft minder slip-kans op b.v. nat gras.
Een geringe vrije hoogte is geen bezwaar op gebaande wegen, maar op tractor paden met hoge binnenberm wordt het bereiken van de ideale vrije stek een schadelijke zaak.
Een diesel-motor heeft voordelen t.o.v. een benzine-motor.
Niet elk merk bedrijfsauto heeft in het buitenland een vertakt net met reparatie-mogelijkheden.
Een gebruikte bedrijfswagen met een 'turbo-diesel' motor en/of veel 'elektronica' wordt sneller door bedrijven vervangen zodra grote/dure reparatie's verwacht worden, hetgeen echter over het algemeen niet in de vraagprijs tot uitdrukking komt.
Een bedrijfswagen met een ouderwets onderstel i.p.v. zelfdragende carrosserie heeft een hogere laadvloer (instap) en hoger eigen gewicht, maar tevens rijtechnisch een véél langere levensduur.
(bron: Pauls Homepage)
Particulieren en bedrijven die zich bezig houden met inbouw, verbouw, renovatie:
|
Camper Fixx Leeuwarden
|
Camper Fixx Leeuwarden
CamperfiXX levert keukenkasten en kasten voor campers inclusief pitten in diverse maten. |
|
Calobo Camperbouw in Velden |
Calobao bouwt voor u een camper op maat en naar uw wens op een nieuw of gebruikt chassis. Ook kunt u hen een chassis aan leveren.
Alle inrichtingen zijn bespreekbaar.
Zij bouwen op verschillende type wagens zoals VW, Mercedes, Iveco enz. De opbouw bestaat uit polyester wanden en alluminum dak en hoeklijsten. |
|
|
|
|